روابط‌عمومی ایرانسل تأکید می‌کند: «برخی افراد سودجو با سوءاستفاده از کم‌اطلاعی برخی مشترکان، سیم‌کارت‌هایی که به نام آنها ثبت شده را در اختیار گرفته و به فروش می‌رسانند که طبعا تمام تبعات سوءاستفاده از این سیم‌کارت‌ها متوجه مالک سیم‌کارت خواهد بود و ایرانسل نیز موارد سوءاستفاده از سیم‌کارت‌های خود را در مراجع قانونی پیگیری می‌کند.»

 

متن پیش رو در شهروند منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست

فروش خط بدون هویت یکی از گزینه‌های جالب بازار سیم‌کارت ایران است. سیم‌کارت‌هایی که گاهی تا 200‌هزار تومان به فروش می‌رسد. فروشندگان می‌گویند خطوط بی‌هویت به درد کسانی می‌خورد که می‌خواهند بی‌آن‌که شناسایی شوند، برای مدتی از سیم‌کارت‌هایشان استفاده کنند و آن را دور بیندازند! بعضی‌ها می‌گویند این سیم‌کارت‌ها به درد خلافکاران، مزاحم‌های تلفنی و حتی تبلیغات پیامکی می‌خورد.

از وقتی که اپراتورهای تلفن‌همراه شروع به دادن سیم‌کارت‌های هدیه به مشترکان خود کردند، معضل سیم‌کارت‌های فاقد هویت و بدون سند گریبان این شرکت‌ها و حتی مردم را هم گرفت.

تخلف‌ها و کلاهبرداری‌های زیادی با این سیم‌کارت‌ها انجام شد. همین مسأله موجب شد که ثبت کدملی سیم‌کارت‌های تلفن‌همراه از بهمن‌ماه ‌سال95، با هدف ساماندهی سیم‌کارت‌های بی‌نام و نشان در دستور کار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی قرار گیرد و طبق آن، دستورالعمل نظارتی به اپراتورهای موبایل ابلاغ شد تا تکلیف سیم‌کارت‌های دارای هویت جعلی یا بدون کدملی مشخص شود. همان زمان معاون سازمان تنظیم مقررات اعلام کرد حدود 3‌میلیون و 100 هزار سیم‌کارت ایرانسل، 3میلیون و 140هزار سیم‌کارت همراه اول و 40‌هزار عدد سیم‌کارت تالیا بی‌هویت بودند.

در آن روزها، مسئولان این سازمان اعلام کردند طی اطلاع‌رسانی گسترده‌ای که به مردم داشتند، از آنها خواستند برای ثبت هویت سیم‌کارت‌هایشان به دفاتر اپراتورهای مربوطه مراجعه کنند. با این وجود هنوز خریدوفروش سیم‌کارت‌های بدون سند ادامه دارد.

سیم‌کارت‌های بدون هویت یکبار مصرف
مشاهدات میدانی خبرنگار «شهروند» حاکی از این است که سیم‌کارت‌های بدون سند توسط دستفروشان خیابانی با قیمت‌های ناچیز هم فروخته می‌شود.

علاوه بر این، دکه‌های روزنامه‌فروشی هم اقدام به فروش سیم‌کارت‌های بی‌سند می‌کنند و شما در ازای پرداخت ناچیزی می‌توانید صاحب یک سیم‌کارت شوید.

سیم کارت یک ماهه 5 هزارتومان، سه ماهه 10 تا 15 هزار تومان در واقع برخلاف آن‌چه تصور می‌شود، هویت این سیم‌کارت‌های اعتباری مشخص است و در شبکه اپراتورهای موبایل فعال هستند و خریدار نیازی به فعال‌کردن سیم‌کارت خود ندارد.

جالب اینجاست که اغلب این سیم‌کارت‌ها تاریخ مصرف یک تا سه‌ماهه دارند. دستفروشان و دکه‌های روزنامه‌فروشی با قیمت‌های 5 تا 15‌هزار تومان اقدام به فروش سیم‌کارت‌های بدون سند و بدون هویت می‌کنند. اگر سیم‌کارت با عمر یک‌ماهه بخواهید، 5‌هزار تومان پرداخت می‌کنید، اما اگر بخواهید تا سه‌ماه هم می‌توانید از این سیم‌کارت‌ها استفاده کنید که در این‌صورت باید بین 10 تا 15‌هزار تومان هزینه کنید.

جالب‌تر این‌که این سیم‌کارت‌ها هیچ شناسنامه و به اصطلاح پوکه‌ای هم ندارند و شما هم بعد از پایان تاریخ مصرف‌شان دیگر نمی‌توانید آنها را فعال کنید.

این سیم‌‌کارت‌ها حکم سیم‌کارت‌های یک‌بار مصرف را دارند و افرادی آن را خریداری می‌کنند که در مقطعی نیاز به سیم‌کارتی دارند که به نام خودشان نباشد.

فروشندگان این سیم‌کارت‌ها بسته به مبلغی که از خریدار گرفته‌اند، بعد از مدتی سیم‌کارت را می‌سوزانند تا بتوانند آن را به فرد دیگری بفروشند.

این افراد در ازای پرداخت رشوه به موبایل‌فروشی‌ها بدون این‌که مالک اصلی حضور داشته باشد، اقدام به سوزاندن و گرفتن سیم‌کارت جدید می‌کنند.

کلاهبرداری از طریق معتادان کارتن‌خواب
تا همین چند‌سال پیش و بعد از ورود اپراتورهای مختلف به شبکه تلفن همراه، شما می‌توانستید هر تعداد سیم‌کارت که می‌خواهید بخرید و از این نظر محدودیتی وجود نداشت.

همین موضوع باعث شد با ورود سیم‌کارت‌های اعتباری به بازار، افرادی پیدا شوند که تعداد زیادی از این سیم‌کارت‌ها را بدون سند از واسطه‌ها بخرند و بعد اقدام به فروش آنها به سودجویان و کلاهبرداران کنند.

علاوه بر این، سیم‌کارت‌های هدیه‌ای که اپراتورها به خریداران سیم‌کارت‌های خود می‌دادند هم سیم‌کارت‌های بی‌هویتی بود که افراد بعد از مدتی اقدام به فروش آنها می‌کردند و این بهترین فرصت برای سودجویانی بود که می‌خواستند سیم‌کارت‌های بی‌سند را بفروشند.

از آنجایی که سیم‌کارت‌ها حتما برای فعال بودن نیاز به ثبت کد ملی دارند، یعنی خریدار حتما باید فردی حقیقی باشد، یکی از راه‌های افرادی که مدعی هستند سیم‌کارت‌های بدون سند را می‌فروشند

گرفتن کارت ملی از افراد متجاهر و کارتن‌خواب است.

شیوه این کلاهبرداران این است که در ازای پرداخت مبلغی ناچیز به چنین افرادی با استفاده از کارت ملی هر کدام از آنها اقدام به خرید 10 سیم‌کارت می‌کنند و سپس این سیم‌کارت‌ها را بدون سند و با این ادعا که بی‌هویت هستند به متقاضیان می‌فروشند.

کلاهبرداری که به فضای مجازی هم کشیده شد کافی است هشتگ سیم‌کارت بدون سند را در اینستاگرام سرچ کنید.

با سرچ این هشتگ، پیج‌هایی پیدا می‌کنید که به صورت آنلاین اقدام به خرید و فروش سیم‌کارت‌های بدون سند می‌کنند.

جالب اینجاست که صاحبان این پیج‌ها آدرس و شماره تلفن خود را هم در اختیار شما قرار می‌دهند تا امکان خرید حضوری هم داشته باشید. با شماره یکی از این صفحات مجازی تماس گرفتم.

از فروشنده در مورد قیمت‌ها می‌پرسم، پاسخ می‌دهد:

«قیمت‌ها هم بستگی به تاریخ مصرف سیم‌کارت‌ها دارد. اگر سیم‌کارت یک‌ساله بخواهید 100‌هزار تومان و اگر سیم‌کارت دوساله بخواهید 200‌هزار تومان.»

وقتی از او می‌پرسم چطور توانسته‌اید سیم‌کارت‌های بدون سند و هویت تهیه کنید به تندی پاسخ می‌دهد:

«ما که نباید راه و رسم کاسبی‌مان را برای شما توضیح دهیم! اگر به خرید اینترنتی اعتماد ندارید حضوری بیایید ترمینال غرب تا خیالتان راحت شود.»

ایرانسل: فریب کلاهبرداران را نخورید
به سراغ مسئولان شرکت ایرانسل می‌رویم تا بلکه پاسخی برای معضل سیم‌کارت‌های بدون سند پیدا کنیم. یکی از مسئولان روابط‌عمومی ایرانسل درباره این ماجرا به «شهروند» می‌گوید:

«در هیچ یک از فروشگاه‌ها، مراکز خدمات ایرانسل و سایر کانال‌های فروش، امکان ثبت نام و فعال‌سازی سیم‌کارت بدون ارایه کارت شناسایی معتبر و شماره ملی یا گذرنامه برای اتباع خارجی وجود ندارد

و تمام سیم‌کارت‌های فعال در شبکه ایرانسل مالک مشخص و ثبت‌شده دارد.»

روابط‌عمومی ایرانسل تأکید می‌کند: «برخی افراد سودجو با سوءاستفاده از کم‌اطلاعی برخی مشترکان، سیم‌کارت‌هایی که به نام آنها ثبت شده را در اختیار گرفته و به فروش می‌رسانند که طبعا تمام تبعات سوءاستفاده از این سیم‌کارت‌ها متوجه مالک سیم‌کارت خواهد بود و ایرانسل نیز موارد سوءاستفاده از سیم‌کارت‌های خود را در مراجع قانونی پیگیری می‌کند.»

این مقام مسئول در ایرانسل درباره این‌که چطور می‌توان از هویت سیم‌کارت‌ها اطلاع پیدا کرد، می‌گوید:

«ایرانسل این امکان را برای تمام مشترکان خود فراهم کرده تا از طریق منوی پرونده یا اطلاعات حساب در اپلیکیشن ایرانسل من یا تماس با مرکز ایرانسل یا مراجعه حضوری به فروشگاه‌ها و مراکز خدمات ایرانسل، از سیم‌کارت‌های ثبت شده به نام خودشان در شبکه ایرانسل مطلع شده و در صورت لزوم آنها را غیرفعال کنند.

این خدمات ایرانسل نشان می‌دهد که ادعای سودجویان و کلاهبردارانی که می‌گویند سیم‌کارت‌های بدون هویت می‌فروشند، کاملا دروغ است و ما امیدواریم با اطلاع‌رسانی‌هایی که انجام می‌دهیم، مردم فریب این ادعاها را نخورند.»